• Home
  • Over OLVZ
  • Sitemap
  • Contact
  • Jobs
  • Kalender
  • Links
  • Login
  • facebook-icon.png
  • linkedin.png
  • twitter.png

OLV Ziekenhuis AalstOLV Ziekenhuis Aalst

U bent patiënt

  • Zoek een arts
  • Diensten
  • Raadplegingsroosters
  • Comfort & faciliteiten
  • Opname
  • Weet wat u betaalt
  • Begeleiding & ondersteuning
  • Ombudsdienst - Patiëntenrechten
  • Klinische studies
  • Patiëntenverenigingen
  • Mijn dossier

U bent zorgverlener

  • Navorming bij OLV - accreditatie
  • Navorming bij OLV - kalender
  • Volg uw patiënt via Hermes
  • Op bezoek bij uw patiënt
  • Info van specifieke afdelingen
  • Preoperatieve onderzoeken
  • Multidisciplinair Oncologisch Consult
  • Contactgegevens OLV-artsen
  • OLV Inside/Out
  • De "snotbarometer"
  • Eskulaap - OLV Ateljee

Naar het ziekenhuis

  • Welkom!
  • Hoe bereik je het ziekenhuis?
  • Ruime bezoekuren
  • Comfortabel parkeren
  • Cafetaria, resto,...
  • Afspraken en tips
  • GSM-bereik in het ziekenhuis
  • Stuur een patiënt een wenskaart

Werken in het OLV

  • Vacatures in het OLV
  • Waarom kiezen voor het OLV?
  • Stage in het OLV
  • Weekendwerk voor studenten
  • Vrijwilligerswerk bij OLV
  • Info voor nieuwe medewerkers
  • Vacatures voor artsen
  • Zoek een arts
  • Diensten
  • Raadplegingsroosters
  • Comfort & faciliteiten
  • Opname
  • Weet wat u betaalt
    • Raadpleging
    • Wat kost een opname?
    • Prijsindicaties
    • Regel uw OLV-facturen met Doccle
  • Begeleiding & ondersteuning
  • Ombudsdienst - Patiëntenrechten
  • Klinische studies
  • Patiëntenverenigingen
  • Mijn dossier

(On)tevreden? Laat het weten!

Inhoud

  • Incidenten of suggesties melden
  • Rechten van de patiënt
  • Ons beleid m.b.t. vrijheidsbeperkende maatregelen

 

Incidenten of suggesties melden?

In het OLV ziekenhuis is het leveren van goede zorg vanzelfsprekend. Tevredenheid van patiënten staat hoog in ons vaandel. Toch kan het gebeuren dat u over bepaalde onderdelen van uw behandeling of verblijf in ons ziekenhuis niet tevreden bent.

Een klacht of melding? Bespreek het eerst met de betrokken medewerkers!

Een klacht of melding kunt u het best direct bespreken met de medewerker, arts en/of afdeling waar u niet tevreden over bent.
Dat geldt altijd; wat ook de aanleiding is van uw melding, bezorgdheid, suggestie, aanmoediging of klacht. Spreek gerust met uw behandelende arts, een verpleegkundige op de afdeling waar u verbleef, of een andere medewerker.

Wil u verder geholpen worden?

Vindt u dat de rechtstreeks betrokken medewerker u onvoldoende kon helpen? Of weet u niet tot wie u zich moet wenden? Dan kunt u terecht bij één van onze collega's die als specifieke taak heeft om naar uw inbreng te luisteren en u te helpen.

Wenst u iets te melden van niet-medische en niet-verpleegkundige aard?

Een melding hoeft niet enkel over medische zaken of verpleegkundige verzorging te gaan. Ook andere aspecten (onthaal, parking, keuken, gebouwen, comfortvoorzieningen, informatieverstrekking,...) kunnen leiden tot meldingen, suggesties, aanmoedigingen of klachten. Vaak gaat het omzaken waarvoor we als ziekenhuis snel en eenvoudig een oplossing vinden. Daarom luisteren we graag naar uw inbreng.

Neem gerust contact op met Guy Van Impe, onze verantwoordelijke voor patiëntenrelaties:

  • Telefonisch: 053 72 44 12
  • Via e-mail: patientenrelaties [at] olvz-aalst [dot] be

Heeft uw melding wel iets te maken met uw medische behandeling of uw verzorging?

Was het niet mogelijk om rechtstreeks met uw arts of verpleegkundige te spreken? Of vond u dat gesprek onvoldoende? Dan kan u zich wenden tot onze ombudspersoon. Ook voor alles wat verband houdt met de rechten van de patiënt is de ombudspersoon de aangewezen medewerker om te contacteren.

De belangrijkste taken van de ombudspersoon zijn:

  • het verhelderen van een klacht of een ongenoegen
  • het geven van informatie en advies
  • het bemiddelen bij een klacht
  • zij kan een gesprek regelen tussen u en de betrokken medewerker/ arts, waar zij in regel bij aanwezig is 
  • zij kan de klacht met de betrokken medewerker/arts bespreken zonder dat u erbij bent 
  • het verzamelen van klachten en suggesties zodat een overzicht gemaakt kan worden van tekortkomingen in het ziekenhuis.

U kan uw klachten persoonlijk, telefonisch of schriftelijk bekendmaken aan de ombudspersoon .

Persoonlijk

Wil u de ombudspersoon persoonlijk spreken, dan meldt u zich aan de receptie. Onze onthaalmedewerkers gaan voor u na of de ombudspersoon u direct kan ontvangen, waarop de ombudspersoon u zal afhalen aan de onthaalbalie. Zoniet wordt voor u een afspraak gemaakt.

De ombudsdienst is op campus Aalst gevestigd, in blok E, op verdieping -1 (zie plattegrond - van aan het Onthaal: neem de roltrappen en loop de gang langs de cafetaria ten einde; ga vervolgens naar links en loop ook die gang bijna ten einde; net voorbij de kapel neemt u de trap aan de rechterkant en loopt u tot op niveau -1).

Telefonisch

Telefonisch kan u de ombudspersoon bereiken op het nummer 053 72 41 28.

Schriftelijke melding van klachten of incidenten

  • U kan het elektronisch formulier invullen, dit wordt automatisch doorgestuurd naar de ombudspersoon
  • U stuurt een mail naar ombudsdienst [at] olvz-aalst [dot] be
  • U richt uw brief aan: Het OLV Ziekenhuis, t.a.v. de Ombudsdienst, Moorselbaan 164, 9300 Aalst.

Deze klachten en suggesties worden regelmatig besproken met het management via de Ombudsrapporteringscommissie. Anonieme klachten worden niet in behandeling genomen.

Huishoudelijk reglement van de ombudsdienst
 

 

Patiëntenrechten - Rechten van de patiënt

Meer informatie over patiëntenrechten is ook te vinden op de website van de FOD Volksgezondheid.

Voor elk van de rechten van de patiënt geeft een videofilmpje beknopt aan waarover het gaat. Klik op de afbeelding om deze filmpjes te bekijken.

  • Brochure "rechten van de patiënt" (Nederlandstalig)
  • Brochure "Les droits du patient" (en français)
  • Brochure "Rechte des Patienten" (auf Deutsch)
  • Brochure "The patient's rights" (in English)

Het OLV Ziekenhuis is geaccrediteerd door de Joint Commission International (JCI). Om dit kwaliteitslabel te behouden, moet het OLV Ziekenhuis beantwoorden aan de JCI-standaarden voor patiëntveiligheid en kwaliteit. Als u bezorgdheden heeft over patiëntveiligheid en kwaliteit in het OLV Ziekenhuis, kunt u die melden via de ombudsdienst van het OLV Ziekenhuis (Dat kan desgewenst ook rechtstreeks aan JCI - jciaccreditation [at] jcrinc [dot] com).

 

 

Beleid m.b.t. vrijheidsbeperkende maatregelen

Het OLV Ziekenhuis beschouwt vrijheidsbeperkende maatregelen als een middel van laatste keuze. Enkels als de veiligheid van de patiënt (en anderen) en de behandeling op geen enkele andere manier kan gegarandeerd worden, kan vrijheidsbeperking worden overwogen. We hanteren daarvoor specifieke richtlijnen en procedures, zodat dergelijke maatregelen niet willekeurig zouden worden genomen. 

Vrijheidsbeperkende maatregelen omvatten:

  • fysieke fixatiemiddelen (elke handeling of het gebruik van materiaal die de bewegingsvrijheid beperkt en niet gemakkelijk kan worden verwijderd)
  • Sederende medicatie toedienen volgens voorschrift van de behandelend geneesheer of dokter van wacht.
  • Afzondering (enkel van toepassing op de afdeling Psychiatrie)

Principes binnen het OLV Ziekenhuis

  • Enkel als de veiligheid van de patiënt (en anderen) en de behandeling op geen enkele andere manier kan gegarandeerd worden, kan vrijheidsbeperking worden overwogen. Alvorens daartoe over te gaan, worden eerst alternatieven overwogen.
  • De beslissing wordt voorafgaandelijk besproken met de patiënt en/of familie
  • Het comfort voor de patiënt wordt maximaal nagestreefd.
  • De vrijheidsbeperkende maatregel is gekoppeld aan een bepaalde toestand, en wordt opgeheven wanneer die toestand gunstig is geëvolueerd. De vrijheidsbeperking dient bijgevolg zo kort mogelijk te zijn, de nood moet regelmatig geëvalueerd worden (verhoogd toezicht).
  • De toepassing van vrijheidsbeperkende maatregelen dient door de behandelende arts gevalideerd te worden en dient in het medisch dossier van de betrokken patiënt geregistreerd te worden.

Voor aanvullende vragen hieromtrent, contacteer de behandelende arts of de hoofdverpleegkundige op de afdeling waar u of uw naaste verblijft.

webmaster [at] olvz-aalst [dot] be

Campus Aalst Moorselbaan 164, 9300 Aalst T. 053 72 41 11 F. 053 72 45 86
Campus Asse Bloklaan 5, 1730 Asse T. 02 300 61 11 F. 02 300 63 00
Campus Ninove Biezenstraat 2, 9400 Ninove T. 054 31 21 11 F. 054 31 21 21
  • Privacy
  • Disclaimer

© Onze-Lieve-Vrouwziekenhuis